Voor het eerst in de Nederlandse baggerhistorie is een grootschalige baggeroperatie volledig batterij-elektrisch uitgevoerd. Voor een pilotproject werden de dieselmotoren van het baggerschip Christiaan P. van Van Oord ingewisseld voor twee grote batterijcontainers en een waterstofinstallatie. Deze innovatie biedt waardevolle inzichten voor een emissieloze toekomst in de baggersector.
Het project, ontstaan uit het samenwerkingsverband ZEDhub in samenwerking met Smart Delta Drechtsteden, Van Oord, gemeente Dordrecht en Havenbedrijf Rotterdam, vond plaats in de zeehaven van Dordrecht. Mede gefinancierd vanuit de Regio Deal Drechtsteden-Gorinchem, demonstreert het succesvolle pilotproject hoe samenwerking en innovatie duurzame maritieme oplossingen kunnen voortbrengen.
Voorafgaand aan het pilotproject werd het kraanschip Christiaan P. omgebouwd met twee grote batterijcontainers van 870 kWh. Dankzij deze batterijen kon het schip een dag lang baggeren. Daarnaast werd een waterstof brandstofcel en -opslagcontainer geïnstalleerd voor opladen. Het verbruik van 2.000 liter diesel per week werd tijdens de pilotproject gereduceerd naar nul, een significante vooruitgang in duurzaamheid.
Leen Paans (Havenmeester, gemeente Dordrecht): "Als overheid hebben wij de ambitie om CO2-emissie te reduceren. Daarom zijn we een meerjarencontract aangegaan met Van Oord, een partij die dezelfde duurzame visie deelt."
Arjen de Jong (Directeur ZEDHub): "Dit project is ontstaan vanuit ZEDHub, waar bedrijven, onderwijs en overheid samenwerken om de energietransitie in de baggersector te versnellen."
Cor Paans (Manager Paans Van Oord): "De uitkomsten van deze pilot leveren een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstellingen van Van Oord."
De resultaten van dit pilotproject zullen worden geanalyseerd en toegepast in toekomstige emissieloze baggeroperaties. De samenwerking en innovatie getoond in de zeehaven van Dordrecht dienen als voorbeeld voor duurzame ontwikkelingen in de maritieme sector.